Label Cendawan Keluaran PCS

Jadual Kursus

Borang Pendaftaran Kursus/Pertanyaan

Catalog 2011

Saturday, May 17, 2008

EJAF mengukus beg cendawannya.

Alhamdulillah berkat bantuan dan usaha kawan serta bapa saya 300 beg cendawan berjaya disiapkan. Walaupun hanya 300 bagi saya ia adalah permulaan yang baik. Jumlah ini akan bertambah hari ke hari sehingga menjelangnya fasa kedua pembangunan EJAF.


Mengikut urutan, setelah siap beg cendawan disediakan. Seterusnya adalah proses mengukus. Kukusan di buat dengan tong drum yang telah saya beli dahulu.

Pengukus dan beg cendawan

Saya membuat 4 pusingan untuk mengukus kesemua beg cendawan. Proses ini menemukan saya dengan kaedah monitoring suhu beg cendawan yang telah dikukus. Dengan menggunakan camera digital (flash on) dalam suasana bilik agak gelap. Ambil gambar beg cendawan yang dikukus. Melalui pembalikan cahaya yang terhasil, gambar yang terhasil akan membezakan beg cendawan mengikut suhunya.

Perbezaan beg cendawan yang telah dikukus mengikut suhu

Ini adalah sebahagian pengalaman saya ketika mengukus beg cendawan yang dapat saya kongsi bersama.

0 comments: