Label Cendawan Keluaran PCS

Jadual Kursus

Borang Pendaftaran Kursus/Pertanyaan

Catalog 2011

Sunday, May 11, 2008

E&J Agro Farm hadiri kursus cendawan di Cendawan Puchong

Hari ini saya telah menghadiri kursus cendawan di Cendawan Puchong. Bilangan peserta kursus ini adalah 6 orang. Instructor ialah En Abu. Banyak pengalaman dan tips yang telah dikongsi oleh beliau. Kursus yang dimulakan dengan pengenalan kepada cendawan, lawatan ke tempat simpanan media & campuran media, kemudian ke dapur pengukus, kebilik suntikan, bilik eraman dan akhirnya ke bilik tuaian. Kemudian latihan praktik untuk menyediakan beg media diberikan. Pengalaman yang berharga bagi saya. Inilah kekuatan praktikal berbanding teori. Kemudian En Abu membawa kami untuk makan tengahari dan solat zohor.

Setelah selesai, sesi petang dimulakan dengan penerangan tentang penyakit cendawan, kemudian kaedah tuaian dan Q&A. Selesai kursus En Abu menyerah sijil penyertaan kepada semua peserta kursus.

Selesai kursus E&J Agro Farm (EJAF) meminta jasa baik En Abu untuk membekalkan 50 beg media yang telah disuntik benih. Alhamdulillah beliau mengizinkan. Almaklumlah tempahan yang saya buat masih lama lagi untuk diperoleh. Kini EJAF mempunyai 60 beg cendawan sebagai fasa permulaan perniagaan.