Label Cendawan Keluaran PCS

Jadual Kursus

Borang Pendaftaran Kursus/Pertanyaan

Catalog 2011

Saturday, March 13, 2010

Sendikit Penipuan Maybank

Salam buat pelawat sekalian,

Hari ini saya tergerak hati untuk membuka peti e-mail PCS yang telah lama saya tak check kerana email2 dari pelanggan telah saya re-directkan ke personal email saya

Nak di jadikan cerita, setelah membuka peti email tersebut saya ternampak email dari 'Maybank2U Berhad' yang bertajuk 'M2U Security Identifications'. Berderau darah saya melihat email tersebut. Maklumlah selama ini saya hanya mendengar berita mengenainya tapi hari ini saya bertemu dengan e-mail tersebut. Ikut kan hati mahu saja saya delete terus dari peti simpanan. Tapi timbul rasa ingin berkongsi dengan rakan2 sekalian. Bukan apa ini semua adalah untuk kebaikan kita bersama. Di bawah ini saya tampalkan screen dump email tersebut.
Email ini berkehendakkan pemegang2 akaun Maybank, logon kepada sistem (yang tersedia link ke server 'pencuri') untuk mengupdate akaun dengan click pada link yang telah disediakan. Setelah kita logon ke sistem, pihak 'pencuri' akan mengubah dan mengambil kesempatan pada akaun dengan memindahkan wang tanpa kebenaran tuan punya akaun.

Harapan saya jika selepas rakan2 menemui email seperti diatas, tolong jangan ikut arahan yang di berikan. Bak pepatah, Menyesal dulu pendapatan, Menyesal kemudian tiada gunanya.
Sekian,
Eddy PCS

0 comments: