Label Cendawan Keluaran PCS

Jadual Kursus

Borang Pendaftaran Kursus/Pertanyaan

Catalog 2011

Monday, March 1, 2010

Laporan Kursus Asas Penanaman Cendawan Tiram Kali Pertama

Mula kata saya dengan Alhamdullillah. Usaha warga PCS untuk menjalankan kursus berjaya. Tetapi ini baru permulaan bagi PCS. Jadi usaha dengan lebih keras perlu diteruskan

Jadi ada baiknya saya berkongsi cerita dengan pembaca blog PCS tentang kursus kali pertama kami. Macam orang putih selalu cakap ‘a picture tell us more then 1000 of word’ jadi saya akan gunakan gambar untuk post kali ini.

Di PCS kami menggunakan kelas ‘open air’. Susun atur kerusi kat atas tu 8 jer. Sebenarnya ada 4 lagi kerusi reserve kat tepi. Akan dikeluarkan jika ada tambahan peserta. Kekadang cuaca tak menentu, so kipas besor dah di ‘ready’kan untuk beraksi. PCS menjalankan kursus dengan bantuan laptop dan projektor. Jadi peserta dan PCS dapat berkongsi pengalaman dengan lebih dekat lagi kerana dapat berinteraksi secara terus.

Di PCS kami menggunakan bantuan mesin pembancuh simen dan mesin begging untuk proses menghasilkan beg cendawan. Jadi kami siapkan mesin-mesin ini untuk dicuba oleh peserta kursus kami. Namun teknik manual juga tak dilupakan.

Memandangkan ini kali pertama PCS menganjurkan kursus. Perkerja saya yang dedikasi iaitu En Jahagir terlalu excited sehinggakan beliau bagi tau saya ‘boss saya satu gambar boleh?’ jadi saya ambilah.
Tik... tok...tik... tok... rupanya jam dah pukul 8.45pagi. Perserta kursus pun dah mula tiba. Jadi proses pendaftaran peserta pun dimulakan. Selesai pendaftaran, dengan Bismillah saya mulakan kursus tersebut. Sedikit pengenalan tentang PCS telah diberikan dan terus menjurus kepada ilmu penanaman cendawan
Kemudian sedikit penerangan tentang bahan-bahan menyediakan beg cendawan diberikan dan diikuti dengan praktikal penyediaan beg cendawan.
Beg cendawan yang dihasilkan telah dibawa ke ruang kukus untuk di nyah-kuman
\Sesi menyuntik benih telah diterangkan oleh En Jahagir. Saya jadi back up/traslator. Maklumlah En Jahagir kami di import, kadang-kadang bahasa pertuturan beliau kurang difahami bagi mereka yang jarang bercakap dengan pekerja Bangladesh. Setelah diberi penerangan peserta kursus pun memulakan proses suntik benih dibawahkan pengawasan En Jahagir.
Kemudiaan peserta dibawa melawat ke ruang pengawasan beg cendawan yang telah di suntik benih. Ruang ini PCS gunakan untuk monitor perkembangan maisilium.
Setelah kami puas hati dengan perkembanganya, barulah beg cendawan dipindakkan ke Rumah Peram merangkap Rumah Hasil..


Setelah melawat Ruang Pengawasan.... kami berhenti rehat makan tengahari dan solat Zohor


Setelah rehat dan solat Zohor, kursus di sambung semula. Tempat seterusnya adalah Rumah Hasil

Kemudian peserta ditunjukkan cara-cara packaging untuk memasarkan cendawan. Jadi berakhirlah sesi praktikal kursus cendawan di PCS. Tetapi masih ada ilmu yang ingin di kongsi dengan peserta tentang penyakit dan strategi penghasilan cendawan. Jadi peserta kembali ke kelas untuk tujuan tersebut.

Terakhir, sesi penutup kursus dimulakan dengan penyerahan sijil peyertaan dan juga cendermata berupa kit cendawan. Sebelum peserta bersurai sesi bergambar telah diadakan.

Berakhirlah Laporan Kursus Asas Penanaman Cendawan Tiram kali Pertama di PCS.

Terima kasih kepada semua peserta kursus kali ini.

Kepada sesiapa yang berminat untuk merasai kursus cendawan di PCS boleh lah mendaftarkan diri untuk kursus yang seterusnya iaitu pada 13hb / 20hb / 28 March 2010. Hubungi 012-634 1981 (Eddy) untuk pengesahan tempat

Sekian,

EDDY PCS



1 comments:

agro green said...

tahniah atas penganjuran kursus. semoga lebih ramai usahawan menceburi bidang cendawan ini.